Sockerkaka

Receptet är taget ur Leila Lindholms A piece of cake. Hon skriver att hemligheten med en lyckat sockerkaka är att vispa ägg och strösocker riktigt, riktigt luftigt samt att man aldrig får vispa ner mjölet eftersom kakan lätt blir gummiaktig då. Jag följde alla stegen i beskrivningen till punkt och pricka och fastän jag försiktigt vände ner mjölet tycker jag att kakan blev väldigt gummiaktig. Jag hade även problem med att få kakan ur formen, vilket jag otroligt nog aldrig haft förut. Jag kommer nog i fortsättningen att använda mig av mitt gamla sockerkaksrecept, men tänkte ändå skriva upp receptet här ifall någon annan lyckas bättre med denna kaka eller om jag vill ge den en andra chans. För smaken var det inget fel på! I boken fanns nio olika varianter av denna kaka, här tänkte jag välja ut dem fem bästa.

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt


1.
Sätt varmluftsugnenugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölken, blanda ner det i äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Välj eventuell smaksättning eller fyll en smord och bröad sockerkaksform.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.



Gammeldags äppelkaka
Tillsätt 100 g riven mandelmassa i smeten. Kärna ur och skär 2 stora äpplen i bitar. Stek dem i 2 msk smör, 2 msk strösocker och 2 tsk malen kanel tills de fått stekyta och börjar mjukna. Blanda äppelbitarna i smeten och fyll en smord och bröad sockerkaksform.

Kardemummakaka

Koka upp mjölken med 1 smk fint stötta kardemummakärnor innan du blandar den med det smälta smöret.

Mjuk lingonpepparkaka
Byt ut mjölken mot 1 dl filmjölk och tillsätt 2 msk pepparkakskryddor. Vänd ner ½ dl rårörda lingon och fyll en smord och bröad form.

Kokostosca
Gör smeten enligt grundrecept och fyll en smord och bröad form med löstagbar kant (cirka 24 cm i diameter). Grädda i cirka 25, gör under tiden i ordning toscasmeten. Rör ihop 25 g smör, ½ dl ljus sirap, ¾ dl matlagningsgrädde, 2 dl kokosflingor och 1 dl strösocker i en kastrull och låt koka samman i cirka 5 minuter. Ta ut kakan efter cirka 25 minuter och bred över toscasmeten. Ställ in kakan igen och grädda tills den är gyllene i cirka 15 minuter.
Kokostoscan