Gräddtårta med hallon, choklad och lakrits

Jag gillar att baka gräddtårtor. Speciellt att testa nya smakkombinationer och dekoreringssätt. Är inget stort fan av jordgubbstårtor, om vi säger så. Denna tårta är fylld med hallon, choklad och lakrits i olika former. Nu var det ett tag sedan jag gjorde tårtan (tror det var till min födelsedag för en del månader sedan), så jag kommer inte ihåg exakt hur jag gick tillväga i alla steg. Men lägger ändå upp tårtan i inspirationssyfte.
 
 
 
Tårtbotten är som vanligt en lika delar-botten som är delad i tre varv och har två olika fyllningar. Den första fyllningen är en chokladfluff, som görs enligt detta recept, men Dumlekolorna byts ut mot choklad smaksatt med lakrits (eller annan god choklad). Kan dock tipsa om att lakrits/salmiakchoklad blir riktigt gott.
 
Det sista lagret är fyllt med hallonmousse. Här minns jag dock inte hur jag gick tillväga, men är rätt säker på att kvarg och grädde var inblandat. 2 dl vispad grädde, en burk (ca 200 g) kvarg och hallon (antingen upptinade eller kokade) samt socker och vaniljsocker är min bästa gissning.
 
Slutligen är tårtan crumbcoatad, täckt med grädde och dekorerad med spritsad grädde, godis (lakritsgodis, riven choklad och krossad turkisk peppar) och chokladströssel. Kombinationerna hallon och choklad, choklad och lakrits samt hallon och lakrits är välbeprövade. Kan härmed intyga att kombinationen av samtliga tre även fungerar. 
 
 
 
choklad - gräddtårta - hallon