Pärontårta

Denna supergoda tårta bakade jag till min mammas födelsedag för några veckor sedan. Jag hade svårt för att bestämma smak på tårtan, men efter att ha gått fram och tillbaka bland butikshyllorna en stund bestämde jag mig för att testa päron och kola. Det visade sig vara en bea idé! Smakerna passar riktigt bra tillsammans i en gräddtårta.
 


Tårtbotten är bakad enligt lika delar-receptet anpassat för en form på 24 cm. Fyllningen på första lagret består av dulce de leche (jag köpte färdigkokt, hade varken tid eller ork att koka burken själv) och vispad grädde. På andra lagret är fyllningen en enkel päronkompott och vispad grädde.

Päronkompott
2-3 päron, skalade och i små bitar
1/2 vaniljstång
socker
lite vatten
ev. gelatin
 
Koka upp päronen tillsammans med vatten, vaniljstång och socker. Päronen ska bli mjuka. Om man vill ha jämnare kompott kan man stavmixa lite. 1-2 blötlagda gelatinblad kan tillsättas för att få en fastare kompott.
 

Tårtan är spritsad med 2 dl vispad grädde och 2 dl Valios smaksatt kvarg (päron-kinuski). Den smaksatta kvargen gjorde blandningen ganska lös, men det funkade att spritsa ändå. Tårtan är dekorerad med två hackade Dubbeldaim.
 
födelsedagstårta - gräddtårta - kola - päron - pärontårta