Chokladälskarens drömkaka

Kladdkaka var det enda jag bakade under ett par års tid - tills allt fler försiktigt började fråga om jag "kanske kunde baka någonting annat nu"... Nu har jag haft en lång kladdkake-paus. Och jag erkänner - omväxling förnöjer. Det är ändå kontigt att kladdkaka inte har dykt upp här i bloggen förrän nu.
 
Jag har testat en del olika recept och fastnat för detta recept ur Hemmets Journals Chokladboken - Chokladälskarens drömkaka. Jag vet inte vad som skiljer denna kladdiga kaka från andra (antagligen är skillnaden inte stor).
 
100 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 krm salt

Sätt ugnen på 150 grader. Smält matfettet och låt det svalna. Blanda samman mjöl, socker, kakao och salt. Tillsätt matfett och äggen. Rör med en trägaffel eller slickepott så att allt blandas till en jämn smet.Häll smeten i en bakpappersklädd form med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen i cirka 30-35 minuter. Kakan ska vara lite kladdig.
 
 
kladdkaka