Midsommartårtan

Årets midsommartårta blev en klassisk gräddtårta med jordgubbar. Tårtan blev riktigt god, vädigt fräsch och inte för söt tack vare kvargen i fyllningen och jordgubbarna.
 
 
 
Botten är gjord enligt detta recept, som är det enda recept jag använder mig av när jag bakar vanliga ljusa tårtbottnar numera. Tårtan är fuktad med apelsinjuice. Båda lagren i tårtan är fyllda med Valios laktosfria vaniljkvarg (en halv burk per lager), frysta hackade jordgubbar och vispad grädde med socker och äkta vaniljsocker.
 
Tårtan är täckt med vispgrädde blandat med naturell kvarg. Denna blandning är väldigt enkel och smidig att jobba med. Konsistensen blur perfekt för spritsning, inte för lös och inte för fast. Dock får tårtan en annan smak, lite surare och friskare. Gör så här: Vispa 2 dl grädde. Tillsätt 200 g kvarg och vispa tills blandningen blir slät. Smaksätt med socker och vanljsocker.
 
Spritsa en kant med valfri spritsteknik och rada därefter ut fint skurna jordgubbar på tårtan. Stick hål med en matkniv så att saften från bären rinner rakt ner i tårtan istälket för att missfärga kanterna. Eftersom jag använde frysta bär hällde jag bärgelé gjord på gelésocker ovanpå.
 
 
 



Midsommar - gräddtårta - jordgubbar - jordgubbstårta - kvarggrädde - midsommartårta - sommartårta - spritsa - tårtbotten
Annika

Såå good :)