Angry Birds tårta

Jag fick i uppdrag att baka en Angry Birds tårta till ett barnkalas i somras. Enligt önskemålen skulle den vara röd och innehålla jordgubbar och grädde. Utöver detta hade jag fria händer.

 


Tårtan består av en ljus tårtbotten och är fylld med vaniljkräm och mosade jordgubbar samt vispad grädde och mosade jordgubbar. Tårtan är spacklad med en smörkräm och täckt med sockermassa. Samtliga dekorationer är gjorda i sockermassa.

 

Näbben och kalufsen modellerade jag på fri hand några dagar i förväg så att de skulle hinna stelna lite innan jag satte fast dem med hjälp av tandpetare och kristyr på tub. 


Dag ett bakade jag tårtbotten, kokade vaniljkräm och gjorde de flesta figurerna i sockermassa. Dag två fyllde jag tårtan och gjorde smörkräm. Dag tre spacklade jag tårtan med smörkrämen, täkte den med sockermassa och dekorerade tårtan med sockermassafigurer.


angry bird - angry bird tårta - angry birds - angrybird tårta - barnkalas - barntårta - jordgubbar - sockermassa - tårta
Netti

Tuuusen tack igen! å go va tårtan :-)