Gräddtårta med blåbär

Till min födelsedag förra veckan bakade jag denna gräddtårta. Hade en klar bild av hur jag ville ha den smakmässigt; blåbär och vanilj. I efterhand måste jag erkänna att vanilj som fyllning kanske inte var den bästa idén, eftersom det lätt blir lite smaklöst med för mycket vanilj. Blåbärskompotten var åtminstone god, men nästa gång skulle jag personligen nog kombinera den med något mera smakrikt, t.ex. hallon eller vit choklad. 
 
 
Tårtbotten är bakad enligt lika delar-receptet och delad i tre delar. Det undre lagret är fyllt med hemgjord vaniljkräm och lite vispad grädde. Det övre lagret är fyllt med smaksatt kvarg (vanilj) och blåbärskompott. 
 
Blåbärskompotten har jag inget recept på, med jag kokade tinade blåbär (som jag hällt bort det mesta av saften av) och lite socker en liten stund, sedan rörde jag lite potatismjöl (som jag rört ut i vatten för att undvika mjölklumpar) och lät kompotten kallna. Jag har tyvärr inga exakta mått.
 
Tårtan är spacklad med vispad grädde (+ knappt 1 krm bakpulver per 2 dl grädde). För första gången hade jag tid att "crumb-coata" tårtan, dvs. spackla ett tunt första lager och ställa in i kylen i ½-1 timme och sedan spackla ett varv till och dekorera. Detta gjorde det mycket enklare att få tårtan rak och fin, och eftersom alla smulor fastnar i det första gräddlagret blir tårtan vit och fin.
 
Personligen gillar jag lite enkla och slarvigt spacklade tårtor. Dessutom är min bakform är för låg för att det ska se proportionerligt ut med stora spritsmönster på kanten av tårtan, så kanterna spacklar jag snabbt med en slickepott i silikon.
 
Dekoreringen består av hackad/riven vit choklad och daimdragéer i ett randigt mönster. Inget nytänkande och jättesnyggt, men det fyller sin funktion. Enkelt. Sedan spritsade jag gräddklickar runt kanten.
 
 
 
 
blåbärskompott - blåbärstårta - gräddtårta - vaniljkräm