Enkel vaniljkräm

Vaniljkräm passar till mycket. Jag använder det oftast till bärpajer eller som fyllning i tårtor. Jag har tidigare gjort en annan variant på vaniljkräm, men den kändes lite väl avancerad och tidskrävande att göra som tårtfyllning samma morgon som tårtan ska serveras. Detta recept är enklare, lite snabbare och nästan lika gott. Receptet hittade jag hos Söta saker, och jag kommer absolut att testa flera gånger. Nu använde jag inte ens vaniljstång, utan hade endast vaniljsocker (med äkta vanilj) och det funkade också! 
 
2 äggulor
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång
 
Skrapa kärnorna ur vaniljstången i en kastrull. Tillsätt de övriga ingredienserna och vispa ihop med en handvisp. Låt sjuda tills blandningen tjocknar (ca 10-15 minuter). Det är viktigt att krämen inte kokar eller bränner i botten.
 
Vaniljkrämen räcker till ett lager fyllning i en tårta. Jag tror också det kunde vara gott att vända ner den i vispad grädde för att få en riktigt lyxig vaniljsås.