Kanelknutar

Dessa kanelknutar är några av de godaste bullarna jag någonsin ätit. Helt kalrt de bästa jag någonsin bakat. Att man gör dem som knutar istället för vanliga bullar gör att de ser godare och mer avancerade ut, trots att snurrningen inte är så svår bara man får kläm på den. Receptet hittade jag här.
 
20-30 stycken (beroende på storlek)
50 g jäst
250 g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 tsk kardemumma
ca 16 ½ dl vetemjöl
 
Fyllning 
150 g rumstempererat smör
1 dl socker
½ dl kanel
 
Pensling
1 ägg
pärlsocker
 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda med mjölken, värm tills blandingen är fingervarm. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt resten av degvätskan samt socker, salt, kardemumma och mjölet, lite i taget. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Det går bra att köra den i köksmaskin i 10-15 minuter. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
 
Blanda smöret med kanel och socker till fyllningen. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut varje bit till en rektangel (ca 30 x 40 cm) och bred på fyllningen. Vik plattan dubbel på långsidan. Skär degen i cirka 3 cm breda bitar. Skär ett djupt jack i bitarna och snurra ihop till snurror. Lägg snurrorna på bakplåtspappersklädda plåtar. Pensla med uppvispat ägg och låt jäsa utan bakduk i ytterligare 15 minuter. Strö över pärlsocker och grädda på mellersta falsen i 225 grader 12-15 minuter.
 
Godast är de nybakta med ett glas kall mjölk.
 
Tips:
* Här visar Leila ett sätt att snurra kanelknutar, detta sätt använde jag mig av denna gång. Nästa gång ska jag testa utan "byxbenen". 
 
bullar - kanelbullar - kanelknutar - kanelsnurror