Gräddtårta med hallon och blåbär

En klassisk gräddtårta som jag fick beställning på tidigare i våras. Önskemålet var gräddtårta fyllt med vaniljkräm och bär av någt slag. Ovanpå tårtan fick det gärna vara bärgelé.
 
Jag hade aldrig tidigare gjort en gräddtårta så det kändes som en utmaning - speciellt gelén ovanpå tårtan. Och visst kunde spritsningen ha varit lite finare och gelén lite mindre klumpig, men som helhet tycker jag ändå att tårtan blev helt okej.
 
 
 
Botten är en ljus tårtbotten som är delad i tre delar. Fyllningen består av vaniljkräm gjord på marsanpulver samt en hallon- och blåbärsmousse. På lagret med vaniljkräm lade jag även några hallon och blåbär. Tårtan är spacklad och spritsad med sammanlagt 4 dl vispad grädde. 
 
Efter att ha spacklat hela tårtan med grädde spritsade jag gräddkanten. Innan jag lade de frysta och upptinade bären på tårtan stack jag hål i ovansidan av tårtan med en kniv, så att bärsaften skulle rinna ner genom tårtan och inte på sidorna och färga grädden.
 
Gelén ovanpå tårtan gjorde jag med gelésocker (anvisningarna står på paketet), men jag tror att jag lät den svalna för mycket innan jag "hällde" den på kakan eftersom den hade blvit rejält klumpig.. Nästa gång får jag nog låta den svalna lite mindre.
 
 
Tips: För att grädden ska bli fastare och bättre att täcka tårtan och spritsa med kan man tillägga en knivsudd bakpulver på 2 dl grädde. På så sätt kan man vispa den längre och fastare utan att det blir till smör. Socker och vaniljsocker rörs ner efter att grädden vispats klart (också ett sätt att få fastare grädde).
 
 
Kanterna på tårtan är endast spacklade och därefter drog jag med ett räffligt verktyg för att få en randig kant. Eftersom tårtbotten inte var så hög skulle det antagligen ha blivit för mycket grädde om man skulle ha spritsat kanterna. Dessutom tycker jag det ser ganska snyggt ut med släta sidor och en spritsad kant på ovansidan.
 
 
 
 
 
drottningbär - gräddtårta - tårta - vaniljkräm