Födelsedagstårta med rosa dödskallar

Denna tårta bakade jag till min egen födelsedag för några veckor sedan. En liten och väldigt söt tårta med dödskallar som dekoration. Jag använde mig av en burk karamelliserad mjölk i fyllningen. Karamelliserad mjölk är som bekant väldigt söt, men jag försökte väga upp det med lite syrligare smaker i övrigt. 
 
 
Tårtbotten enligt detta recept. Med extra vanlijsocker och extra kardemumma. Tårtan är bakad i en form på 18 cm. Tårtan är delad i fyra delar och fylld med knappt 2 dl vispad grädde, en burk karamelliserad mjölk och jordgubbskompott (Koka ca 250 g jordgubbar med limesaft, socker och vaniljsocker. Tillsätt 2 blötlagda gelatinblad och låt svalna). 
 
 
 
Tårtan är täckt med limefrosting. Använd t.ex. samma recept som till denna morotskaka, med tillsätt vaniljsocker, rivet limeskal och saften av en halv lime. Tårtan är dekorerad med hyvlad vit choklad och de finaste rosa karamellerna jag hittade i lösgodishyllan.
 
 
Passade även på att inviga mitt nya tårtfat. Passade perfekt till 18 cm tårtor. 
 
 
jordgbbstårta - jordgubbar - limefrosting - vit choklad