Jordgubbstårta med vit choklad

Om du inte har testat kombinationen jordgubbar och vit choklad i tårtor ännu är det dags nu! Tårtan är jättegod och väldigt enkel att göra. Receptet finns i Lomelinos tårtor av Linda Lomelino. Kan för övrigt tipsa om den boken ifall du är i behov av tårtinspiration. Boken är full av goda recept och tårtbilder så vackra att man vill rama in dem och hänga upp dem på väggen.
 
 
Tårtbotten bakade jag enligt bokens recept: en sockerkaksbotten med jordgubbar i. Dock tycker jag att den blev lite väl torr och mastig. Skulle jag göra om det skulle jag nog baka tårtbotten enligt mitt favoritrecept. Addera eventuellt lite jordgubbspure i smeten.
 
 
Tårtan är delad i tre delar och fylld med jordgubbskompott (Koka upp 250 g jordgubbar med ½ dl (sylt)socker, lägg eventuellt till 1-2 gelatinblad och låt svalna) och vispad grädde.
 
Vispa ihop vit chokladfrosting (recept nedan) och täck tårtan med den. Om du vill kan du färga den med pastafärg. Jag färgade en del av frostingen med rosa candy melts som jag smälte i vattenbad och rörde ner i frostingen när de svalnat. Har inga exakta mått på det, utan tillsatte Candy melts tills färgen blev riktigt bubbelgumsrosa.
 
Vit chokladfrosting
200 g vit choklad
100 g rumstempererat smör
200 g Philadelphiaost
2-3 dl florsocker
 
Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna. Vispa Philadelphiaost och rumsvarmt smör fuffigt. Vispa ner chokladen och tillsätt florsocker tills du får en fin konsistens.
 
Dekorera slutligen tårtan med valfria dekorationer. Jag hyvlade vit choklad och ringlade över smält Candy melts. Lite rosa strössel på det också.
 
 
candy melts - choklad - frosting - jordgbbstårta - jordgubbar - lomelino - vit choklad - vit choklad frosting - vitchoklad