Pavlova med lemoncurd

Årets påsktårta blev en pavlova med citronkräm och grädde. Jag har länge varit nyfiken på pavlovatårtor så nu var det hög tid att testa. 
 
 
 
God var tårtan hur som helst. Den friska lemoncurden passar utmärkt mot den söta marängen. Dekoreringen blev påskinspirerad men jag kan tänka mig att en hög färska bär skulle göra sig gott ovanpå tårtan också. Recept på marängbotten (med bildbeskrivning) från Hembakat.
 
Marängbotten
4 äggvitor
2 ½ dl socker
1 msk majsstärkelse
1 tsk vitvinsvinäger
 
Sätt ugnen på 150 grader. Häll äggvitor och socker i en rostfri skål och värm upp i vattenbad tills sockerkristallerna har smält. Rör om hela tiden. Vispa sedan marängen fluffig. Tillsätt majsstärkelse och vinäger, vispa lite till. Bred ut marängen på en bakpappersklädd plåt. Forma till en rund botten, cirka 10 cm hög *. Skapa mönster längs sidan genom att dra fåror tätt intill varandra med en slickepott. Forma en grund grop i mitten. Grädda mitt i ugnen i cirka 1 timme och 40 minuter *. Sänk värmen till 100 grader när marängen läggs in för att undvika ljusbrun maräng. Låt marängen svalna ordentligt.
 
* Jag får nog provbaka några gånger till för att få till en bra botten; denna gång var den lite skarp i kanterna på grund av att jag gräddade den längre än receptets anvisningar eftersom marängen var helt lös i mitten. Min teori är att denna botten var lite för hög för att kunna gräddas jämt och nästa gång ska jag därför testa göra en lite lägre botten.
 
Gör sen lemoncurd enligt detta recept och vispa 2 dl grädde. Bred ut lemoncurd och vispad grädde på marängen. Dekorera och servera tårtan direkt. Tårtan är godast samma dag den görs.
 
 
lemoncurd - maräng - marängtårta - pavlova - pavlovatårta - påsk - tårta