Jordgubbstårta

Jag fick uppdraget att fixa ihop ett par tårtor till ett födelsedagskalas för några veckor sedan. Tårtbottnarna var färdigbakade (lyxigt!) och det enda som jag behövde göra var att fylla och dekorera tårtan. Vilket också råkar vara de roligaste momenten i ett tårtbak. 
 
Enligt önskemål skulle det vara en jordgubbstårta med jordgubbsfyllning och gelésocker ovanpå. Jag är tydligen en rebell och har svårt att hålla mig helt till önskemål när jag gör tårtor (det finns ju så mycket roligt att prova på!), så jag klämde in lite citron och vanilj i fyllningen också. Passade även på att lämna bort gelésockret ovanpå eftersom jordgubbarna var färska.
 
 
 
Tårtbotten var en vanlig sockerkaksbotten. Det understa lagret är fyllt med ett rejält lager lemoncurd samt vaniljgrädde. Det andra lagret är fyllt med jordgubbar, grädde och kvarg enligt receptet nedan: 
 
Tårtfyllning med jordgubbar (räcker till två lager i en tårta)
2 dl vispgrädde
200 g kvarg med vaniljsmak
3-4 msk hallonsylt
1-2 msk vaniljsåspulver
jordgubbar (upptinade eller färska)
 
Vispa grädden. Rör om kvargen och vänd ner den i grädden. Tillsätt hallonsylt och vaniljsåspulver och rör försiktigt om. Låt stå i kylskåp under tiden jordgubbarna radas ut på tårtbotten. Bred därefter ut gräddblandningen.
 
 
 
 
 
gräddtårta - jordgubbar - jordgubbstårta - lemoncurd - tårta - tårtfyllning - vaniljgrädde